Randevu Al
Dil Seçimi
İçindekiler
Nakilli bir hasta nakil sonrası nasıl beslenmeli? Nakilli bir hastanın ameliyat sonrası takip aralıkları nasıl olmalı? Nakilli bir hastanın enfeksiyondan korunmak amacıyla dikkat etmesi gereken hususlar nelerdir? Nakilli bir hasta iş yaşamına ne zaman geri dönebilir? Nakil sonrası cinsel yaşam ne zaman başlayabilir? Nakil böbreğin ömrü ne kadardır? Nakil adayı hastaların kendi böbrekleri çıkarılır mı? Kadavra böbrek listesine kayıtlı hastalar için bekleme süresi ne kadardır? Nakil yoluyla böbreğin birinin verilmesi durumunda, “yarım insan” olunur mu? Böbreğini bağışlayan kişilerde böbrek yetmezliği gelişme riski artar mı? Obez olmak canlı verici olmaya engel mi? Nakilden sonra kişi işine geri dönebilir mi? Yaş sınırı var mı? Hipertansiyon ve diyabet hastasıyım nakil olabilir miyim? Tüm nakil merkezlerine kayıt olabilir miyim? Sağlık Bakanlığı denetiminde mi organ dağılımı oluyor? Şehir dışında yaşıyorum kadavra listesine kayıt olabilir miyim?

Nakilli bir hasta nakil sonrası nasıl beslenmeli?

Hastalarımız nakil olduktan sonraki ilk dönemlerde bağışıklık sistemini baskılayıcı ilaçları yüksek dozda almaları nedeniyle şekersiz, az yağlı ve tuzsuz gıdalar tüketmelidir. Çiğ sebze ve meyveler iyi yıkanarak tüketilmelidir. Protein kısıtlaması önerilmez. Dengeli, %30 protein, %30 yağ içeren ve %40’ı karbonhidrattan oluşan bir beslenme modeli seçilmelidir. İlaçlar nedeniyle kilo almaya meyilli olduklarından kilo koruyucu diyete özen göstermeleri önemlidir. Hamur işi, şerbetli ve sütlü tatlılar, çok yağlı gıdalar önerilmez.

Nakilli bir hastanın ameliyat sonrası takip aralıkları nasıl olmalı?

Hastalarımız ömür boyu bağışıklık sistemini baskılayıcı tedavi almalıdır. Nakilden sonraki ilk 1 ay haftada bir, sonrasında 2 haftada bir, ilk 3 aydan sonra herhangi bir sorun yaşamayan hastalarımız ayda bir kontrole çağırılmaktadır. Enfeksiyon veya nakledilen böbreğe karşı ret cevabı saptanabileceğinden ilk 1 yıl aylık takiplere devam edilmesi, takipleri sorunsuz devam eden hastalarda 1 yıldan sonra 2 ayda bir kontrollere devam edilmesi merkezimizin uygun gördüğü yaklaşımdır.

Nakilli bir hastanın enfeksiyondan korunmak amacıyla dikkat etmesi gereken hususlar nelerdir?

Yeni nakil olmuş hastalarımıza ilk 3 ay kalabalık ortamlarda maske takmalarını öneriyoruz. Hastanede yatarken ve eve çıktıktan sonra kalabalık ziyaretçi gruplarını kabul etmemelerini, enfeksiyonu olan herhangi bir yakını ile aynı ortamda bulunmamalarını öneriyoruz.  Ateş olması durumunda mutlaka hastaneye başvurmalı, basit bir gribal enfeksiyonda bile mutlaka takip oldukları hekime başvurmalı ve muayene olmalıdırlar.

Nakilli bir hasta iş yaşamına ne zaman geri dönebilir?

Her şey yolunda giden nakil hastalarımız ilk 3-6 aydan sonra işlerine geri dönebilir. Bu karar, nakilli hastanın klinik ve laboratuar değerlerinin iyi olması koşuluyla, çalıştığı iş alanı ve ortamına uygunluğuna göre belirlenir.

Nakil sonrası cinsel yaşam ne zaman başlayabilir?

Her şey yolunda giden nakil hastalarımız ilk 8-12 haftadan sonra cinsel yaşamlarına dönebilir. Nakilli hastanın eşinde akıntılı bir rahatsızlık varsa mutlaka tedbir alınmalı ve tedavi için doktora başvurmalıdır.

Nakil böbreğin ömrü ne kadardır?

Nakilli bir hasta, ömür boyu böbreğini akut veya kronik ret cevabı ile kaybetme riskini taşımakla birlikte, yüksek ihtimalle nakil böbreğiyle sağlıklı bir ömür sürecektir. Böbreğin ne kadar süre sağlıklı çalışacağı sorusu net olarak yanıtlanamamakla birlikte, nakil öncesi yapılan taramalar ve nakil sonrası tedaviler ve hasta uyumu ile her geçen yıl uzamaktadır.

Canlı veya kadavra vericilerden nakil yapılacak adayların hazırlıkları arasında fark var mıdır?

Fark yoktur. Canlılarda kadavra bekleme listesindeki hastalar gibi hazırlanıp bekleme listesine kayıtları yapılır. Ancak bir kadavra böbreğinin ne zaman çıkacağı belli olmadığı için yılda bir muayene ve tetkiklerinin tekrarlanması gerekir. Kısacası kadavra böbreği bekleyen hastalar her an ameliyata hazır olmalıdır.

Nakil adayı hastaların kendi böbrekleri çıkarılır mı?

Tıbbi zorunluluk olmadığı müddetçe hastanın kendi böbreğine dokunulmaz. Ancak sıraladığımız şu zorunluluklarda böbrekler çıkarılır.

  • İnatçı tansiyon yüksekliği
  • Böbreklerde tedaviye dirençli enfeksiyon
  • VUR (İdrarın mesaneden böbreğe doğru geriye taşması)
  • Çok büyük kistlerin olması (Polikistik böbrek hastalığı gibi)
  • Bu ameliyat nakil ekibimizin kararı ile hastanın durumuna göre nakil öncesi veya sonrasında yapılır.

Kadavra böbrek listesine kayıtlı hastalar için bekleme süresi ne kadardır?

Bilindiği gibi ülkemizde kadavradan organ bağışı henüz istenilen düzeyde değil. Kadavra organ bağışı ile kadavradan organ bekleyen hastalar arasında oldukça fark vardır. Alıcılara böbrek çıkması için Sağlık Bakanlığının belirlediği kriterler vardır. Başlıcaları:

  • Kan Grubu Uyumu
  • Doku Grubu Uyumu
  • Diyaliz Süresinin Uzunluğu

Listeye çok yeni giren bir hasta, uygun böbrek çıkması ile kısa zamanda nakil şansına kavuşabildiği gibi, bazen de uygun böbrek çıkmadığı için uzun süre bekleyebilir.

Halkımızın bilinçlenerek daha fazla organ bağışında bulunması bekleme sürelerini kısaltacaktır. Bunun için sadece çalışanlara değil organ bekleyen hasta ve yakınlarına da büyük görev düşmektedir.

Nakil yoluyla böbreğin birinin verilmesi durumunda, “yarım insan” olunur mu?

Hayır. Tek böbreğin canlı vericiye yetip yetmeyeceği tespit edileceği için canlı verici tek böbrekle hayatının sonuna kadar sağlıklı yaşayabilir.

Böbreğini bağışlayan kişilerde böbrek yetmezliği gelişme riski artar mı?

Hayır. Bu risk, vericilerde toplumdaki riskten belirgin olarak farklı değildir ve bu durumun verici olma ile bir bağlantısı yoktur.

Obez olmak canlı verici olmaya engel mi?

 Evet. Organın alınması için vücut kitle indeksinin (VKİ) 30’un altında olması gerekmektedir.

Nakilden sonra kişi işine geri dönebilir mi?

Evet. Nakil sonrası kişi doktorunun belirleyeceği sürede (yaklaşık 3-6 ay sonra) iş yaşamına geri dönebilir.

Yaş sınırı var mı?

Hayır. Yaş sınırı yoktur. Sağlık problemi olmadığı takdirde 70 yaş ve üzerindeki böbrek hastaları da nakil olabilir.

Hipertansiyon ve diyabet hastasıyım nakil olabilir miyim?

Özellikle şeker hastalarının nakil olmaması düşüncesi yanlıştır.

Tüm nakil merkezlerine kayıt olabilir miyim?

Hayır. Ulusal listeye tek bir merkezden girilebilir, ancak istediğiniz zaman girdiğiniz merkezi değiştirebilirsiniz.

Sağlık Bakanlığı denetiminde mi organ dağılımı oluyor?

Evet. Sistem en tepede Sağlık Bakanlığına bağlanmıştır. Sağlık Bakanlığı bünyesinde Ulusal Koordinasyon Merkezi Kurulmuştur. Bu merkezin altında 9 coğrafi bölgeye ayrılmış olan Bölge Koordinasyon Merkezleri bulunur. Herhangi bir yerde bulunan organ önce bölge merkezine oradan da ulusal merkeze bildirilir. Ülke genelinde acil hastaların listelendiği yer ulusal merkezdir. Bu acil hastalara uyuyorsa ilgili merkezlere, uymuyorsa da öncelikle bulunduğu bölge içinde olmak üzere diğer merkezlere gönderilir. Acil hasta kriterlerini ve dağıtım prensiplerini oluşturmak üzere de bilim kurulları teşkil edilmiştir. Bu bilim kurulları bakanlık içinden değil, üniversite öğretim üyelerinden teşkil edilmiştir. Bu uygulama sayesinde organizasyon ne sadece devlete bağımlı ne de sadece üniversiteler ve transplantasyon merkezlerine bağlı kaldığından olabilecek herhangi bir usulsüz uygulamanın da önüne geçilmiş olur.

Şehir dışında yaşıyorum kadavra listesine kayıt olabilir miyim?

Evet olabilirsiniz. Ancak sizi merkezimize çağırdığımızda 1-2 saat içinde gelebilecek uzaklıkta olmanız önemlidir.

İçerik Hakkında
Yayınlanma Tarihi 4 Eyl 2025
Güncellenme Tarihi 7 Eyl 2025
İlgili Birim
Aydınlatma Metni

TANITIM / PAZARLAMA SÜRECİ KİŞİSEL VERİLERİN KORUNMASI VE İŞLENMESİ AYDINLATMA METNİ

a) Veri Sorumlusu ve Temsilcisi

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) uyarınca, kişisel verileriniz; veri sorumlusu olarak Okan Üniversitesi Hastanesi (“Hastane”) tarafından aşağıda açıklanan kapsamda işlenebilecektir.

Kişisel verilerinizin işlenmesine ilişkin detaylı bilgilere okanhastanesi.com.tr/kvkk’de yer alan Okan Üniversitesi Hastanesi Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası’ndan ulaşabilirsiniz.

b) Kişisel Verilerin Hangi Amaçla İşleneceği Toplanan kişisel verileriniz;

- Kurum tarafından yürütülen faaliyetlerin gerçekleştirilmesi için ilgili iş birimlerimiz tarafından gerekli çalışmaların yapılması ve buna bağlı iş süreçlerinin yürütülmesi,

- Kurum tarafından sunulan hizmetlerin ilgili kişilere sunulması, önerilmesi ve tanıtılması için gerekli olan aktivitelerin planlanması ve icrası amaçlarıyla (“Amaçlar”) Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları dahilinde işlenebilecektir.

c) İşlenen Kişisel Verilerin Kimlere ve Hangi Amaçla Aktarılabileceği

Toplanan kişisel verileriniz; Amaçlar’ın gerçekleştirilmesi doğrultusunda, tedarikçilerimize, kanunen yetkili kamu kurumlarına ve kanunen yetkili özel kişi veya kuruluşlara Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları çerçevesinde aktarılabilecektir.

ç) Kişisel Veri Toplamanın Yöntemi ve Hukuki Sebebi

Kişisel verileriniz Hastane tarafından bizimle temas kurmanız halinde fiziki ortamda hastanemizde ve elektronik ortamda internet sitemiz kanalıyla açık rızanıza ilişkin hukuki sebebe dayalı olarak Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartlarına çereçvesinde toplanmaktadır.

d) Kişisel Veri Sahibinin Kanun’un 11. maddesinde Sayılan Hakları

Kişisel veri sahibi olarak Kanun’un 11. maddesi uyarınca aşağıdaki haklara sahip olduğunuzu bildiririz:

- Kişisel verilerinizin işlenip işlenmediğini öğrenme,

- Kişisel verileriniz işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,

- Kişisel verilerinizin işlenme amacını ve bunların amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını öğrenme,

- Yurt içinde veya yurt dışında kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişileri bilme,

- Kişisel verilerinizin eksik veya yanlış işlenmiş olması hâlinde bunların düzeltilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme, Kanun’a ve ilgili diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme ve bu kapsamda yapılan işlemin kişisel verilerinizin aktarıldığı üçüncü kişilere bildirilmesini isteme,

- İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle aleyhinize bir sonucun ortaya çıkması durumunda buna itiraz etme,

- Kişisel verilerinizin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız hâlinde zararın giderilmesini talep etme.

Yukarıda sıralanan haklarınıza yönelik başvurularınızı okanhastanesi.com.tr/kvkk’den ulaşabileceğiniz Veri Sahibi Başvuru Formu’nu doldurarak Hastanemize iletebilirsiniz. Talebinizin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvurularınız ücretsiz olarak sonuçlandırılacaktır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre tarafınızdan ücret talep edilebilecektir.

OKUDUM ONAYLIYORUM
Açık Rıza Metni

Kişisel Verilerin Korunması Hakkında Bilgilendirme

İstanbul Okan Üniversitesi Hastanesi ("Hastane") olarak, kişisel verilerinizin güvenliğine büyük önem vermekteyiz. Her bir hastanemizin bağlı bulunduğu tüzel kişilik bilgileri aşağıdaki listede yer almaktadır.

Hastane / İşleten Tüzel Kişilik

  • İstanbul Okan Üniversitesi Hastanesi
  • İstanbul Okan Üniversitesi Kadıköy Ek Binası 

Hastalarımız/ Refakatçilerimizin/ Ziyaretçilerimizin/ Çalışanlarımız/ Çalışan adaylarımız tarafından paylaşılan her türlü kişisel veriyi hasta mahremiyetine özen gösterecek şekilde ve kişisel verilerinize ilişkin uygun güvenlik düzeyini temin etmeye yönelik gerekli her türlü teknik ve idari tedbiri alacak şekilde muhafaza etmekteyiz.

İşbu Kişisel Verilerin Korunması Hakkında Bilgilendirme, kişisel veri koruma ve işleme politikamızı ve Sağlık Grubumuz tarafından ifa edilen hizmetler sırasında kişisel verilerinizi nasıl topladığımız, aktardığımız, kullandığımız ve koruduğumuzu açıklamaktadır.

1. Okan Sağlık Grup Tarafından Toplanan Kişisel Veriler

Hastalarımızdan, Refakatçilerimizden, Ziyaretçilerimizden, Çalışanlarımızdan, Çalışan Adaylarımızdan sağladığımız sağlık hizmetleri ve idari hizmetler çerçevesinde çeşitli bilgiler toplamaktayız. Söz konusu bilgiler, her şartta 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu'nda ("KVKK") yer alan veri işleme ilke ve şartlarına uygun olarak toplanmaktadır. Sizlerden aşağıda 2. Bölüm'de açıklanan amaçlar kapsamında topladığımız bilgiler arasında aşağıdakiler yer alabilir:

- Adınız, soyadınız, T.C. kimlik bilgileriniz, Pasaport numaranız,
- Doğum yeri ve tarihiniz, Cinsiyetiniz,
- Adresiniz, telefon numaranız, e-posta adresiniz,
- Hastane tarafından size oluşturulan hasta protokol numaranız,
- Ödeme ve faturalama bilgileri gibi finansal verileriniz (IBAN vb.),
- Özel sağlık sigortası veya Sosyal Güvenlik Kurumu verileriniz,
- Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından finanse edilen hizmetler kapsamında biyometrik verileriniz,
- Laboratuvar sonuçlarınız, test sonuçlarınız, muayene verileriniz, check-up bilgileriniz, reçete bilgileriniz dahil olmak ve bunlarla sınırlı olmamak üzere sağlık verileriniz,
- Bizimle iletişim geçtiğiniz takdirde ses kaydınız,
- Hastanelerimizi ziyaretiniz sırasında kapalı devre kamera sistemi görüntü kaydınız,
- Otopark/vale hizmetinden faydalanmanız halinde araç plaka veriniz,
- okanüniversitesi.com web sitemizde yer alan online hizmetlerden faydalandığınızda paylaştığınız sağlık verileriniz ve kimlik bilgileriniz,
- e-posta, çağrı merkezi veya diğer sair kanallar ile bize ulaştığınızda paylaştığınız diğer verileriniz.

2. Kişisel Verilerinizin İşlenme Amaçları

Bizden almakta olduğunuz hizmetler kapsamında topladığımız kişisel veriler, aşağıdakilerin de arasında yer aldığı çeşitli amaçlar dahilinde işlenmektedir:

a. 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu, 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, Özel Hastaneler Yönetmeliği, Kişisel Sağlık Verilerinin İşlenmesi ve Mahremiyetinin Sağlanması Hakkında Yönetmelik ve ilgili diğer düzenlemelerde yer alan hukuki yükümlülüklerimizi yerine getirme;
b. Kamu sağlığının korunması, koruyucu hekimlik, tıbbî teşhis, tedavi ve bakım hizmetlerinin yürütülmesi, sağlık hizmetleri ile finansmanının planlanması ve yönetimi;
c. Randevu aldığını takdirde randevunuza ilişkin size bilgi sağlama;
d. Okan Sağlık Grubu’nun iç işleyişini planlanma ve yönetme,
e. Hizmetlerimizi geliştirmek amacıyla analiz yapma;
f. Faturalandırma yapılması;
g. Kimliğinizin doğrulanması;
h. Anlaşmalı kurumlarla ilişkinizin doğrulanması;
i. Uygulanan mevzuat uyarınca Sağlık Bakanlığı ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının taleplerine yanıt verme;
j. Hizmetlerimize ilişkin soru veya şikayetlerinize yanıt verme;
k. Sunduğumuz hizmetlerin geliştirilmesi amacıyla sağlık hizmetleri kullanımınızı analiz etme;
l. Okan Sağlık Grubu’nun iç politika ve prensiplerine uyum sağlama;
m. Sağlık hizmetleri almanızı takiben hasta memnuniyetinin ölçülmesi ve hasta memnuniyetinin artırılması;
n. Hizmetlerimize ilişkin olarak bilgilendirme amacıyla sizinle iletişime geçilmesi;
o. İlaç veya tıbbi cihaz temini.

Bununla birlikte, kişisel verileriniz yukarıda sayılan faaliyetler ve ilgili mevzuatın gerektirdiği haller haricinde hiçbir şekilde başka bir amaçla kullanılmayacaktır.

3. Kişisel Verilerinizin Aktarılabileceği Kişi ve Kuruluşlar

KVKK ve ilgili sağlık mevzuatı uyarınca uygun güvenlik düzeyini temin etmeye yönelik gerekli her türlü teknik ve idari tedbirlerin alınmasını sağlayarak, kişisel verilerinizi yukarıda Bölüm 2'de yer alan amaçlar doğrultusunda; 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu, 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, Özel Hastaneler Yönetmeliği, Kişisel Sağlık Verilerinin İşlenmesi ve Mahremiyetinin Sağlanması Hakkında Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümlerinin izin verdiği kurum veya kuruluşlar; özel sigorta şirketleri; doğrudan/dolaylı yurtiçi/yurtdışı hissedarlarımız, bağlı ortaklıklarımız ve/veya iştiraklerimiz; grup şirketlerimiz; denetçiler; danışmanlar; iş ortakları; faaliyetlerimizi yürütmek üzere sözleşmesel olarak hizmet aldığımız, iş birliği yaptığımız, yurt içi/yurt dışı kuruluşlar ve diğer üçüncü kişilere aktarabiliriz.

4. Kişisel Veri Toplamanın Yöntemi ve Hukuki Sebebi

Kişisel verileriniz, her türlü sözlü, yazılı ya da elektronik ortamda, yukarıda yer verilen amaçlar kapsamında ve Okan Sağlık Grubu’nun sözleşmesel ve kanuni yükümlülüklerini yerine getirebilmesi amacıyla toplanır.

5. Kişisel Verilerinize İlişkin Haklarınız

Kişisel verilerinizin Okan Sağlık Grubu tarafından veri sorumlusu sıfatı ile işlendiği ölçüde KVKK'nın 11. maddesi gereği, aşağıda yer alan "KVKK Erişim/ Bilgi Talep Formu"nu doldurup hizmet almış olduğunuz hastane adresine elden teslim ederek, noter kanalıyla göndererek veya web sitesinde yer alan İletişim Formu ile ileterek kişisel verilerinizin;

a) Herhangi bir kişisel verinizin işlenip işlenmediğini öğrenme;
b) Kişisel verilerinizin işlenme faaliyetlerine ilişkin olarak bilgi talep etme;
c) Kişisel verilerinizin işlenme amaçlarını öğrenme;
d) Kişisel verilerin yurt içinde veya yurt dışında üçüncü kişilere aktarılmış olması durumunda bu kişileri öğrenme;
e) Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması halinde bunların düzeltilmesini isteme;
f) Kişisel verilerin işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması veya Grup'un söz konusu verileri işleyebilmek için hukuki dayanağı veya meşru menfaatinin bulunmaması halinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme;
g) Kişisel verilerin otomatik sistemler vasıtasıyla işlenmesi sonucu ortaya çıkabilecek aleyhte sonuçlara itiraz etme ve;
h) Kişisel verilerinizin kanuna aykırı bir şekilde işlenmesi sebebiyle zarara uğramanız halinde bu zararın tazmin edilmesini isteme hakkına sahipsiniz.

Sağlık Grubumuzun talebin niteliğine göre talebi en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde ücretsiz olarak sonuçlandıracaktır. Ancak, işlemin ayrıca bir maliyeti gerektirmesi halinde, Hastane  tarafından Kişisel Verileri Koruma Kurulunca belirlenen tarifedeki ücret alınacaktır.

OKUDUM ONAYLIYORUM